Kijken mensen naar de tellerstand bij de aankoop van een auto? Dat is in het LISS panel onderzocht in opdracht van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Bijna 1400 panelleden deden hieraan mee. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:
Kilometerstand speelt een grote rol bij autokeuze
Consumenten noemen de kilometerstand, naast de prijs en het type brandstof, als een van de drie belangrijkste kenmerken bij de aanschaf van een auto.
De betekenis van het NAP-logo is onbekend bij consumenten
Ruim een derde van de respondenten herkent het NAP-logo, maar slechts 1% weet wat het precies betekent.
NAP staat voor Stichting Nationale Auto Pas. Dit was een organisatie die fraude met de kilometerstanden tegenging. Sinds 1991 verzamelde zij in samenwerking met de RDW kilometerstanden van bijna alle auto’s in Nederland. Deze databank wordt nu beheerd door de RDW.
Consumenten interpreteren de oordelen (logisch, onlogisch of geen oordeel) die de RDW geeft anders dan ze bedoeld zijn
De helft van de respondenten controleerde bij de aanschaf van een tweedehandsauto de tellerstand. Het vaakst deden ze dit via de RDW-kentekencheck. Veel consumenten doen dit om zeker te weten dat de tellerstand betrouwbaar is en niet is teruggedraaid, vooral wanneer het oordeel ‘logisch’ is. Maar hier schuilt een misverstand: een ‘logisch’ oordeel betekent alleen dat de reeks tellerstanden oplopend is. Het zegt niets over de juistheid of betrouwbaarheid van de kilometerstand zelf.