In december hebben bijna 2200 LISS panelleden meegedaan aan de vragenlijsten ‘producten kopen’. In deze korte vragenlijst werd gevraagd hoe vaak het huishouden, in vergelijking met andere huishoudens, in een supermarkt producten kocht als koffie en thee (bijvoorbeeld koffie, zwarte thee, groene thee); boomgaard fruit (bijvoorbeeld appels, peren, kersen) of koekjes en snoep (bijvoorbeeld drop, stroopwafels, en chocoladekoekjes). En hoe dan over personen werd gedacht die het product vaker kochten dan het huishouden waar het LISS panellid deel van uitmaakt. Elk panellid kreeg vragen over één van de ongezonde en gezonde producten hierboven, dus niet over allemaal.
Aan het eind van deze vragenlijst vroegen veel panelleden zich af wat het doel was van het onderzoek. Opmerkingen als: ‘Krijgen we nu volgende keer een vragenlijst over gevulde koeken?”, “Waarom peren? Hadden het net zo goed frambozen kunnen zijn?”, of “Dit is de vreemdste vragenlijst die ik heb ingevuld in de dertien jaar dat ik meedoe” zagen we voorbij komen.
Waarom deze vragenlijst?
Uit eerder onderzoek weten we dat mensen zichzelf vaak beter inschatten dan ze werkelijk zijn. Zo vindt 90% van de mensen dat ze beter kunnen autorijden dan de gemiddelde persoon, wat natuurlijk niet kan. Bij consumenten vinden wij iets anders, namelijk dat mensen vaak denken dat ze iets juist minder vaak kopen dan de gemiddelde persoon, wat natuurlijk ook niet kan. De onderzoekers wilden daarom bekijken of het uitmaakt of het een “positief” of “negatief” product is: denken mensen bij fruit bijvoorbeeld dat ze dit wél meer dan gemiddeld kopen, en bij snoep juist dat ze het minder kopen?
Uiteindelijk zijn de onderzoekers dus ook niet geïnteresseerd in hoe vaak een individu iets koopt (of waar): er zijn nu eenmaal mensen die meer appels kopen in een supermarkt dan anderen. Maar wat ze willen weten is of er een patroon is, dat men bij bepaalde producten dit in het algemeen meer overschat of meer onderschat.
De onderzoekers zijn nog bezig met het analyseren van de data, maar ze wilden u, vanwege het aantal opmerkingen, al laten weten wat het doel was van deze vragenlijst.